tirsdag 21. januar 2014

Jakker og kåper i ullfilt

Ullfilt er et behaglig og lett stoff som er fint å sy lette overgangsjakker i. Materialet er takknemlig å jobbe med og klippe i uten at det fliser seg opp eller rakner. Ullfilten er fin å dekorere, enten man vil brodere eller klippe hull for å få fram nye effekter. Jeg har jobbet ut i fra to jakkemønstre fra Stoff og Stil.

Jakke 1 ut ifra mønster 24000. Detaljen her er rullesømmen i ytterkantene, sydd med rullesøm på overlockmanskin.
Materiale: ullfilt kjøpt hos Studio Feline i Stavanger.



Jakke 2 i mønster 24000.  Her er detaljene rullesøm i ytterkantene og sirkler i kåpens nedre del, for å gi en mer åpen og luftig effekt.
Materiale: ullfilt fra Stoff og Stil. 




Jakkemønster 24000 fra Stoff og Stil.


Jakke nr 1 ut i fra mønster 24009 fra Stoff og Stil. Jeg har bearbeidet mønstre ved å gjøre den lengre og med ekstra sømmonn fra livet og ned. Jeg valgte å sette inn en toveis glidelås i stedet for å bruk belte. Da blir den straks mer anvendelig. Lommene følger ikke med i mønsteret.
Materiale: ullfilt fra Studio Feline i Stavanger.


Jakke 2 med mønster 24009 fra Stoff og Stil. Her har jeg har også bearbeidet mønstre ved å gjøre den lengre og med ekstra sømmonn fra livet og ned.  Lommene følger ikke med i mønsteret. Enveis glidelås er sydd inn.
Materiale: ullfilt fra Stoff og Stil. Knapper fra Knappehuset.

Jakke 2: Jeg har lagt til noen innsnitt i ryggen for å gjøre den mer feminin. 

Jakkemønster 24009.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar