onsdag 23. januar 2013

Tunikaer og kjoler

Her viser jeg en samling av tunikaer og kjoler i ulike materialer som jeg har jobbet med de siste årene. Det er i hovedsak ullkvaliteten som fascinerer meg, fordi den har så uendelige mange muligheter. Den kan formes, strekkes og toves. Jeg er opptatt av å finne fram til gode modeller i ull, fordi ull er godt å bruke vinterstid. Jeg ønsker å finne frem til modeller i ull som kan brukes til hverdags eller finere anledninger. Modellen skal være så enkel som mulig i fasong, slik at man kan jobbe med dekoren og teksturen i materialet som uttrykksform.
Jeg har i årenes løp funnet noe enkle kjolemønstre hos Stoff og Stil som kan bearbeides. Jeg vil her vise enkelt av modellene.


Dette er kjole nr 1 som jeg jobbet med ut i fra Stoff og Stil-mønster 23046.
Materiale: ullfilt. Strikket hals som er sydd på.
Kjolemønster 23046
Kjole nr 2 med strikket hals og mansjetter.
Materiale: ullfilt.
Kjole nr 3 sydd i 23046.
Materiale: ullbouclè.

Tunika/kjole med hette. Bearbeidet kjolemønster 23046. Se tegning under.
Materiale: velur fra Studio Feline i Stavanger.


Her har jeg bearbeidet kjolemønster 23046.


Denne kjolemodellen er sydd i kjolemønster 23000, se under. Jeg har forlenget ermene. Dekoren er  håndbrodert.
Materiale: overdel ullbouclè, nederdel/skjørtet kraftig vevd ull.

Kjolemønster 23000 fra Stoff og Stil.

Kjolen er sydd i tynt ullstoff med fiskebensmønster med mønster nr 23059 fra Stoff og Stil (se mønster under).  Jeg la til detaljer som mansjetter og knapper på overdelen.


Stoff og stil mønster nr. 23059.


Kjolen er sydd i mønster i 23086, se tegning under. Jeg byttet ut stjernen med egen annen figur.

Detalj på bakstykket.

Kjolemønster 23086.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar